The course contents include the analysis of foreign markets, the processes of
international business development, competitive strategies for foreign markets, with application to companies in the fashion industry and other sectors
Bursi T. e Galli G. (eds.) Marketing internazionale. McGraw-Hill, Milano, 1° edizione, 2012
References (the student have to choice one to study):
Guercini S. (ed.) Marketing e management interculturale. Il Mulino, Bologna, 2010
or:
Guercini S., La conoscenza di mercato del vertice d’impresa. Casi di produttori di tessuti, Franco Angeli, Milano, 2003 (capitoli 1, 3, 4, 5 e 6)
or:
Guercini S. ed al. (eds.) (2017), Native and Immigrant Entrepreneurship, Springer (pp. 1-29, 133-148, 169-217)
Learning Objectives
the contents of the module include analysis of the market foreign, the processes of
international business development, competitive strategies for foreign markets, with application to fashion industry and other sectors
Prerequisites
Suggested: Management
Teaching Methods
Classes, papers, seminars, laboratories
Further information
Lecturer's e-mail: simone.guercini@unifi.it
To contact the lecturers see his web page at www.economia.unifi.it
Type of Assessment
final oral exam (attending students can take tests and assignments on parts of the program)
Until further notice, the procedure envisaged for the exam sessions is remote, using Google Meet.
Interested students are invited to report via email to the teacher, or directly to the School of Economics and Management, at least 10 days before the exam date, any problems in obtaining the necessary support, and then confirm in the notes field of the exam booking what has already been reported.
As regards the requests to carry out the exam in an alternative way to that established by default (online) for each exam, these can be accepted if based on adequate motivation.
For any other communication see the site:
https://www.economy.unifi.it/vp-468-appello-esami-sessione-estiva-20-21.html
Course program
Introduzione al corso. Driver dell’internazionalizzazione: globalizzazione, apertura dei mercati e ICT (Bursi e Galli cap. 1)
Teorie dei processi di internazionalizzazione delle imprese e dei mercati (Bursi e Galli cap. 2)
Decisioni strategiche, pianificazione delle attività e crescita internazionale (Bursi e Galli cap. 3)
Entrata nel mercato estero, esportazione indiretta e diretta ed il commercio elettronico (Bursi e Galli cap. 4)
Accordi di collaborazione internazionale: definizione, tipologia e problematiche (Bursi e Galli cap. 5)
Investimenti diretti esteri: greenfield, acquisizioni, controllo e relazioni con la casamadre (Bursi e Galli cap. 6)
Strategie e politiche di prodotto sul mercato internazionale ed effetto country of origin (Bursi e Galli cap. 8)
Strategie e politiche di distribuzione internazionale e prezzo nei mercati internazionali (Bursi e Galli capp. 9 e 10)
Strategie e politiche di comunicazione per i mercati esteri e piano di comunicazione (Bursi e Galli cap. 11)
Contrattualistica nelle transazioni commerciali con l’estero e termini di consegna della merce (Bursi e Galli capp. 13 e 14)
Pagamenti internazionali, rischio di credito e assicurazione crediti. Aspetti doganali fiscali e valutari (Bursi e Galli cap. 15 e 17)
Logistica, trasporti internazionali e assicurazione delle merci (slides docente, Bursi e Galli cap. 16)
Laboratorio Impresa e mercato
Ricerca su imprese del tessile-abbigliamento