Il corso presenta concetti e teorie legati alla trasformazione pacifica dei conflitti internazionali violenti, in particolare nel contesto dell'attuale e futura emergenza climatica illustrandoli con esempi derivati da iniziative di pace globali, europee ed italiane.
Gli studenti saranno chiamati a lavorare su casi concreti di conflitti internazionale e prospettive di trasformazione.
Lederach, J.P., The moral imagination. The art and soul of building peace. Oxford / New York: Oxford University Press, 2005.
Kriesberg, Louis / Dayton, Bruce. Constructive conflicts: from escalation to resolution. Rowman & Littlefield, 2012.
ALTRI TESTI : V. programma esteso
TESTI AGGIUNTIVI PER CONSULTAZIONE
Escola de Cultura de Pau. Peace Talks in Focus. Report on Trends and Scenarios. Barcelona: Icaria, 2021
https://escolapau.uab.cat/img/programas/alerta/negociaciones/21/negociaciones20i.pdf
- Berghof Handbook for Conflict Transformation; https://berghof-foundation.org/library/berghof-handbook-for-conflict-transformation
All texts are available on the Moodle platform of the course (access at www.e-l.unifi.it.
Obiettivi Formativi
CONOSCENZE : impatto dell'emergenza climatica sul sistema-mondo;
Principali modelli e teorie dell'analisi del conflitto e della sua trasformazione; ruolo degli attori internazionali (organizzazioni internazionali, società civile) nei processi di pace
COMPETENZE [skills]:
AScolto attivo, negoziato, mediazione, lavoro su studi di caso.
Capacità acquisite al termine del corso [abilities gained at the end of the course]:
Dopo aver completato il corso gli studenti:
avranno una comprensione chiara della trasformazione dei conflitti internazionail, delle idee e teorie alla base di tali processi , e una comprensione approfondita delle modalità di intervento e dei concetti attuali relativi al peacekeeping, peacebuilding e alla riconciliazione.
avranno avuto una panoramica di esempi concreti di traformazione del conflitto realizzati da organizzazioni globali e italiane;
comprenderanno e saranno in grado di utilizzare competenze basilari e strategie di risoluzione e trasformazione dei conflitti
Metodi Didattici
Le lezioni verranno tenute combinando diverse forme di insegnamento e apprendimento: lezioni frontali, discussioni di gruppo sulle letture assegnate, presentatzioni di studenti, formazione esperienziale, esercizi in classe, video per lo studio di casi, e per incoraggiare riflessione e discussioni. SChede e altri materiali aggiuntivi verranno distribuiti in classe dal docente.
Modalità di verifica apprendimento
I. For SUF students and Erasmus undergraduates:
Students will have to complete:
- short assignments during the course – participating in group work, practical exercises and role plays;
- groups of students will make presentation and conduct practical exercises on one of the books . Each student will then write a short report (up to 3 pages) on the part of the book s/he has used and the type of work proposed in class.
- The final exam will consist in a written exam: you will have to respond to 3 questions regarding the content of the course out of a list of 5.
The final grade will reflect your performance in each of the areas above and is divided as follows:
20% Participation, short assignments and personal contribution to class, including practical exercises
40% project work / student-led sessions
40% Final exam
II. For MSc students in Economics & Development
Instead of the final written exam, MSc students will submit a written paper analyzing a conflict and specific strategies, concepts and tools for its peaceful transformation and/or a societal crisis induced by climate change and possible responses. The essays have to be about 15 pages, double spaced.
Writing the paper you should:
- choose a relevant title and divide the text into paragraphs, with a brief introduction and a conclusion;
- formulate a guiding question you want to answer to with your work;
- use what has been written in the literature to back up your argument: concepts, theories and empirical findings;
- critically assess the quality of sources: avoid to quote Wikipedia, use partisan sources with care and discuss them critically. Avoid one-dimensional, one-sided descriptions of conflict.
- include a complete bibliography at the end. You are expected to use at least 10 different texts.
FOR STUDENTS TAKING THE EXAMS WITHOUT ATTENDING THE COURSE (studenti non frequentanti - UNIFI and Erasmus only):
Students should prepare the exam studying: Lederach, J.P., The moral imagination (2005) and the list of additional texts for all sessions.
In addition to the required reading, students will submit a written paper analyzing a conflict and / or specific strategies, concepts and tools for its peaceful transformation. The essay has to be about 15 pages, double spaced (see above for essential guidelines).
Programma del corso
Il programma dettagliato verrà fornito all’inizio del corso