Le lezioni sono tenute in Italiano. I materiali didattici ed i testi di riferimento sono in inglese ed in italiano
Contenuto del corso
Il corso offre una panoramica approfondita delle tematiche di international marketing management quali: a) strategic elements of international competitive advantage; b) scope of international marketing; c) global cultural environment; d) global marketing research, global segmentation, country screening and market selection; e) global market entry strategies; f) international marketing policies; g) planning, organizing and control of global marketing operations
Libro di testo per Frequentanti:
Bertoli G., Valdani E., (2018). Marketing Internazionale, Seconda Edizione, Egea, Milano.
Libro di testo per non frequentanti:
Ghauri P., Cateora P. (2014). International Marketing, 4th edition, McGraw-Hill Education.
Letture integrative saranno segnalate ai frequentanti durante il corso
Obiettivi Formativi
Learning Outcomes:
On completion of the course, the successful student will have acquired:
Knowledge:
• The differences between the domestic and international marketing contexts
• The diversity of international markets and the range of environmental factors affecting them
• The definitions, theories of and debates around globalization
• The importance of cultural factors in international buyer behaviour and in developing international marketing strategies
• The scope and limitations of market research in an international context
• Analysis in international market selection, including political, economic, demand- related and partner risks
• Selection process of potential international markets for entry
• Alternative market entry strategies
• The standardisation vs. adaptation debate in international marketing
• The relationship between international market analysis, international marketing strategy and international marketing decisions and activities
• How companies move from an internationalizing approach to a fully global approach to marketing, using value chain analysis and other tools
Skills:
• Effectively search for, identify, and analyse information related to foreign market opportunities
• Critically evaluate the risks facing firms entering international markets, and their implications for marketing strategies, activities and decisions
• Conduct a foreign market risk analysis
• Determine appropriate market entry strategies
• Develop appropriate marketing programmes for foreign markets
• Critically assess the issues and debates in globalization
Prerequisiti
- Economia e gestione delle imprese
- Marketing (principi e strumenti)
Metodi Didattici
Il corso sarà erogato attraverso una serie di lezioni settimanali su teorie e pratiche di marketing internazionale. Gli studenti saranno esposti a seminari e attività in classe, incluse presentazioni, analisi di casi di studio ed esercizi di discussione. Il modulo sarà supportato con moodle.
Modalità di verifica apprendimento
La modalità di verifica dell'apprendimento comprende si basa sulla valutazione di una presentazione di gruppo, di un compito individuale e dell'esame finale orale
Programma del corso
Questo corso inserisce il marketing nel contesto globale e mostra l'importanza del marketing internazionale nell'era della globalizzazione. Espone gli studenti alle base teoriche del marketing internazionale e fornisce loro una conoscenza approfondita della natura del mercato internazionale e delle forze complesse che modellano l'attuale contesto economico internazionale. Gli studenti impareranno a valutare in modo critico le implicazioni di tali forze e tendenze per la strategia di marketing e il processo decisionale transfrontaliero. Svilupperanno inoltre capacità decisionali e know-how di marketing internazionale che li assisteranno nel perseguire una carriera nel marketing in ambito internazionale. In questo corso verranno trattati i seguenti argomenti:
- Strategic Elements of International Competitive Advantage
- The Scope of International Marketing
- The Global Cultural Environment
- The Global Cultural & Social Environment
- Emerging Markets and Market Behaviour
- Global Marketing Research
- Global Segmentation, Country Screening and Market Selection
- Global Market Entry Strategies
- Marketing Products & Services
- Global Product Policy Decisions
- Global Pricing Decisions
- Global Marketing Channels and Distribution
- Global Marketing Communication Decisions
- Planning, Organizing and Control of Global Marketing Operations